Sunday, January 27, 2019

Arne Talving (Kavastu) om blockkedjor

Jag kan inte ett skit om aktier och investeringar. Därför försöker jag lära mig så mycket jag bara kan från andra bloggare. Idag blev jag dock påmind om att dubbelkolla allt som sägs och skrivs även från de mest populära bloggarna! Arne skriver ett inlägg om Bitcoin och andra kryptovalutor här: http://arnetalving.se/2019/01/21/sa-kan-du-bli-rik-pa-bitcoin-blogg/

Jag kan som sagt inte mycket om aktier. Bitcoin och blockkedjor kan jag dessto mer om :). Arne har rätt i sin skepsis, men av helt fel anledningar. Jag skrev en kommentar till hans blogginlägg men vet inte om den kommer publiceras så jag listar mina huvudsakliga motargument "verbatim" här:

  1. Argumentet att saker inte har värde för att vi inte använder dem IDAG är bristande (olja hade inget värde innan Nobel). Den tekniska lösningen på koordinationsproblemet som Nakamo löste är helt unikt och banbrytande. Värdelogiken är ännu okänd. Dock innebär detta ej den aldrig kommer finnas.
  2. Energiåtgången för den tekniska potential som blockkedjor erbjuder är försummbar om du jämför med vad den kan komma att ersätta. Det är inte ovanligt att nya tekniker är ineffektiva inledningsvis. Dessutom är det inte mängden energi, utan källan som vi bör fokusera på.
  3. Ingen garant och central koordinator är hela poängen.
  4. Varianter av ny teknologi innan "dominant design" inträder är vanligt.
  5. Lägg ner den där struntboken Arne :). Kolla detta istället https://www.coursera.org/learn/cryptocurrency
  6. Warren Buffetts ord om hur teknologi kan stötta distribuerad koordinering av ett datatillstånd är värt 0. Det är för tidigt att uttala sig om en värdelogik.
  7. Onecoin är mer lik den svenska kronan än vad den är Bitcoin (Onecoin har INGET med blockkedjor att göra).
Det är oerhört viktigt att hela tiden granska det andra säger. Jag har en oerhörd respekt för Arnes kunskaper inom aktier, men skulle inte lägga mycket vikt i det han säger utanför hans kompetensområden. Det har inget alls med Arne att göra, jag gillar verkligen det han gör och stöttar honom fullt. Att inte lägga vikt i saker som sägs när någon inte har erfarenheten och kunskapen är mer en yrkesskada från doktorandtiden :). Arne är absolut inte ensam om detta, jag vet att Jan Bolmeson på www.rikatillsammans.se även han hade en artikel om blockkedjor och Bitcoin. Den innehöll en rad felaktigheter den med. Samma sak här dock, jag tycker Jan är en av de viktigaste utbildarna vi har i Sverige idag. Dock ska man ALLTID vara kritisk. Ställ dig ALLTID frågan ifall folk har kunskaper nog att kunna uttala sig om en viss sak. De kan i all sin välvilja ställa till det. Just idag och i fallet Bitcoin har nog både Arne och Jan rätt, men av fel anledningar :).

No comments:

Post a Comment