Tuesday, November 6, 2018

Dumheter på vägen.

Intresset för investeringar växte fram tidigt fram och har sedermera följt mig genom livet. Förlusterna av stora delar av vad jag äger likaså ...

I tonåren förlorade jag allt jag ägde vid flera tillfällen. Här följer ett axplock av mina "bästa" affärer.

  1. Bestämmer mig för att bli en bilsäljare. Köper en bil för 5000 kr. Har inget körkort. Kan inte testa bilen. Bilen funkar inte. Skrotas.
  2. Blir indragen i ett pyramidspel. Allt är häftigt och de lovar en helt annan miljö än den jag är van vid i "ghettot". Köper "diamond deluxe grand gem master" paketet och lånar ut pengar till mina kompisar, som förvisso tyckte det var lite konstigt med ett jobb där man måste betala för att börja jobba.
  3. Sätter in allt jag äger i en bank med "dag-för-dag" ränta då jag snabbt räknat med att det blir flera miljoner bara efter ett par år ... besvikelsen var stor.
  4. Köper flera iPhones på blocket mitt i veckan under jobbtid med planen att sälja dem igen på en lönehelg. Idéen är god. Det inramade kvittot för produkterna jag aldrig fick likaså.
Ja, ingen brist på dumheter direkt.

No comments:

Post a Comment