Tuesday, November 6, 2018

Investeringsstrategin och portföljens tillgångsallokering

Genom åren och efter mina misstag så har jag ständigt utvärderat investeringsstrategin. Min nuvarande investeringsstrategi är mest byggd för långsiktig stabilitet och värdetillväxt. Även om portföljen till stor del består av fonder, så har jag en del aktier. Jag väljer ut aktier enligt kriterierna nedan:
  1. Behövdes produkten för 100 år sedan och kommer den behövas om 100 år?
  2. Om jag berättar om det för en dejt, så ska hon tycka jag är skittråkig och inte följa med mig hem.
  3. Bolaget skall vara marknadsledande och de ska tjäna pengar oavsett upp eller nedgång i ekonomin.
  4. Stadigt växande vinster och omsättning.
  5. Stabila länder.
  6. Sund skuldrelation
Aktier köps varje månad för lönen. Portföljen i sig är fördelad enligt följande (allt i SEK):
  • Korta räntepapper: 62.16%, mål 60%
  • Guld och silver: 8.58%, mål 10%
  • Aktier: 29.26%, mål 30%
Anledningen till den stora räntedelen beror på två saker: 1) det är möjligt att jag kommer behöva ganska mycket kapital inom de kommande två åren för bostad, 2) jag gillar Ray Dalios portfölj men långa räntor känns ganska korkat i en marknad med 0% ränta ...

Regler för köp och försäljning är något jag behöver arbeta vidare på. För tillfället har jag:
  1. Sälj aktie om den går ner 10% under inköpspriset --> köp en fond som innehåller aktien om jag fortfarande tycker om den.
  2. Köp aldrig för att "snitta ner"
  3. Jag kan sälja aktier om jag inte hade valt att köpa aktien för rådande pris.
  4. Jag kan köpa en aktie om jag inte hade valt att sälja för rådande pris.

No comments:

Post a Comment