Tuesday, November 6, 2018

Tänk om du dör imorgon ...

"Men, tänk om du dör imorgon ... vad ska du då med alla sparade pengar till?"

Den frågan har jag ofta fått höra när jag pratar med folk om hur jag förhåller mig till sparande och konsumption. Det är en ytterst legitim fråga som bör tänkas på, för utan ett svar så blir du mållös i ditt sparande och du kommer sakna en motiverande ledstjärna.

För mig handlar det ytterst om att skapa en målhierarki, dvs. en rankad lista över de saker i livet jag vill uppnå och vad jag mår bra av. Under åren har jag lärt mig både vad jag tycker om och vad jag inte tycker om. Få saker gör mig så glad som att hjälpa unga människor som söker ett mål för deras enthusiasm och passion, iaf. så länge det är STEM. Få saker gör mig så arg och irriterad som människor som spelar offerkort och som till synes i varje beslut lägger grunderna för framtida bekymmer. Däremellan finns en både massa saker jag inte bryr mig om och en massa saker som jag bryr mig om.

Jag har inga materiella behov då saker inte intresserar mig. Jag finner långt större glädje i att förstå komplexa finansiella och tekniska system än i att skaffa en ny telefon. Handlar ofta på second hand, men har inget emot att betala dyra pengar för saker som sparar mig tid och huvudvärk.

Med det sagt, vad ska jag egentligen med alla mina sparade pengar till? Och varför bryr jag mig så mycket om att tjäna pengar? Varför struntar jag inte bara i allt och åker ner till något fattigt land och hjälper till där istället? Svaret är enkelt: Jag är duktigare på att skaffa pengar än vad jag är på att hjälpa folk. Jag har ett testamente, i det står det att jag vill att mina pengar förvaltas så att avkastningen skall gå till verksamheter som främjar STEM-utbildning för unga människor. 

Om jag lever vidare, kommer jag kunna bidra mer till det som gör mig gladast. Om jag dör i förtid, så kommer allt jag äger gå precis dit jag vill att det ska gå.

Jag sparar inte för något framtidsrus utan lever varje dag utan någon förväntan på att en morgondag kommer komma.

No comments:

Post a Comment