Saturday, November 17, 2018

Strategi för framtiden

Vägen framåt


Sven Carlin frågar: Vad gör du om:

  1. Börsen faller 20%?
  2. Börsen faller 40%?
  3. Börsen faller 60%?
  4. Om räntan går upp till 5%
  5. Vad händer om vi får hyperinflation?

Låt oss kolla på en del faktorer som påverkar svaren på frågorna ovan.


Jobb


Köpa gör man förutsatt att man har ett jobb och likvider. Jag har tidigare skrivit om mitt jobb och varför jag trivs med den trygghet det jobbet innebär. I princip så kan jag inte förlora jobbet vid en större nedgång då jag har säkrade statliga projektfinanser med öronmärkta medel fram till 2021. Dessutom har jag a-kassa och inkomstförsäkring. Så, något större inkomstbortfall ser jag inte på radarn.

Men ponera att det oväntade händer och att jag förlorar jobbet. Igen, a-kassa och inkomstförsäkring. Dessutom sitter jag på 60% likvida medel och har pengar så att det räcker i flera år framöver. Jag har dessutom två olika anställningserbjudanden på bordet nu från två olika forskningsinstitutioner. Tryggheten på jobbet gör att jag kan skjuta in medel ifall det krisar sig ordentligt. 

Givet att jobbet är säkrat, låt oss kolla på andra faktorer som likvider och tillgångsslag. 


Tillgångar och likvida medel


Jag har för tillfället runt 60% i likvider. Gott om torrt krut mao. 

Tar vi en närmare titt på portföljen så har jag under senaste halvåret allokerat mestadels av lönen till utdelningsaktier just för att vikta bort från icke utdelande aktier och mer mot utdelande aktier. 
  • 28% av aktieportföljen allokerad i aktier jag enbart har för deras utdelnings skull.
  • 44% av aktierna i värdetillväxt, dvs icke utdelande. 
  • 27% ligger i investmentbolag (mestadels Lundbersföretagen, Latour, och Investor).


Familjesituation


Min SO är fullt informerad om min portfölj och mina planer. Jag kommer således inte få emotionell stress därifrån. Inga familjeplaner på horisonten ännu. Dock vill vi gärna skaffa barn och flytta utomlands (Singapore eller Schweiz) inom 10 år. Det innebär att jag gärna ser en portfölj allokerad mot utdelningar som kan täcka inkomstbortfall etc.


Låt oss nu svara på frågorna ovan en efter en.


Fråga/Svar 1-3


Hur man reagerar på börsfall beror ju lite på hur man är allokerad.
  • Tung i icke utdelande aktier = tråkigt.
  • Tung i utdelande aktier = tråkigt med värdenedgång men sjukt kul att köpa mer rent generating assets för lägre pris. I det stora skulle jag väl säga att det bara är kul med nedgång om man vill åt utdelningsaktier.
  • Massa torrt krut = Kul. Dags att köpa.
Går börsen ner 20% så ökar jag på löpande med lönen jag får varje månad och försöker jobba mer vid sidan om och skjuta in mer medel allt eftersom. En tredjedel av dessa medel ska in i fonder; en tredjedel in i utdelning, och sista tredjedelen in i investmentbolagen. Med andra ord, så fortsätter jag investera precis som jag gör nu.

Går börsen ner 40% blir det genast mer intressant. Då drar jag ner min exponering i likvida medel från dagens 60% till 30% och siktar på 60% i aktier. Kommer enbart fokusera på utdelande bolag och mix (värde + utd) då jag tror det annars blir svårt emotionellt att köpa rent värde. Jag vill gärna "lura" mig själv och köpa rent streams för framtiden och skita i vad som händer vidare i portföljen.

Går börsen ner 60% så går drar jag ner likvida till 10% av totala portföljen (detta för att ha tillräckligt för en insats). Siktar på 10% PM, och 80% i aktier. Nu blir det dock mer intressant med små och medelstora bolag. Så investmentbolag med fokus på micro-small-mid cap är intressant. Likaså är det nu intressant att jaga bolag som har stora kassor där marknaden nu värderar bolaget under dess tillgångar (BRK AAPL kanske?). Vi får se. Poängen är att vid en 60% krash är det stort fokus på cykliska sektorer och små bolag.

Går den ner 80% så lägger jag in mina sista 10% av likvida medel i en globalfond, stänger portföljen, stänger ner alla nyhetssidor, håller om de jag älskar mest i livet och fokuserar på att njuta och lära mig mer och växa som person.

Går den ner 90%+ kommer jag inte veta det. Troligtvis är det så pass stor kris då att jag redan köpt kaffe och cigaretter för att förbereda en flykt mot Island.


Fråga/Svar 4


Om räntan går upp till 5% kommer vi ha en kollaps på både aktier och bostäder i Sverige. Tyvärr gillar jag inte Sveriges utveckling de senaste åren så jag vet faktiskt inte ifall jag hade velat köpa bostäder i detta land. Vi får se. Sen spelar det ju stor roll vad andra länder har för räntor. 

Oavsett vilket så har jag ju inte skulder så jag drabbas inte av en ränteuppgång. Om något så kommer den gynna mig då ränteuppgång agerar sänke till aktier/hus vilket leder till köptillfällen.


Fråga/Svar 5


Vad händer om vi får hyperinflation? Detta är nog det scenario som oroar mig mest. Jag har idag inga skulder så en inflation är inte alls bra för min del. Dock har min mor betydande skulder i sin bostad. Så genom henne så antar jag att det finns en möjlighet att få fördelar av en hyperinflation.

Vidare så kommer jag snart ligga på 10% i PM. Hyperinflation gynnar ju fasta tillgångar och skulder. Inflation gynnar dock inte utdelningsaktier, utan är mest intressant för de som äger aktier som ligger på stora fysiska tillgångar ($JNUG någon?).

Dock så är ju hyperinflation absolut mest skadligt för tillväxtaktier med framtida intäkter. Diskontering och den ränteuppgång som följer inflation gör ju att tillväxtbolag med framtida intäkter drabbas extra hårt. Jag har i princip knappt några sådana bolag i portföljen. Jag har ett stort fokus på bolag som genererar pengar idag. Sagax är väl ett undantag då de växer bra men de har även stadiga kassaflöden och de ligger helt rätt i en megatrend. Dessutom är det under 5% av portföljen som är tillväxt (Lifco, Sagax, Bure, och lite annat).

Jag har även funderat på att ta in Realräntefonder (inflationsskyddade) men problemet här är ju att sättet de mäter inflation på är ganska skevt.

En annan sak att beakta är ju att en hyperinflationär fas sällan är långvarig. Det är nästan bättre att planera för en "early-cycle" istället för att planera för inflationen.

Slutsats: Jag ligger 10% i PM, fokuserar på stabila och sunda bolag med produkter som behövs i alla väder, och väntar snällt ut inflationen genom att börja vikta mot finans och andra sektorer som gynnas av tidig cykel.


Syntes


Jag är tråkig. Kommer troligtvis inte tjäna en massa pengar på börsen de kommande åren, men så är det. Jag är redan mentalt inställd på att de kommande 5 åren handlar mer om att förlora så lite som möjligt och inte om att tjäna så mkt som möjligt. En stabil portfölj, diversifiering, ohotad anställning, och torrt krut gör att jag sover gott om natten med damen i famn :).

No comments:

Post a Comment