Thursday, November 8, 2018

Lägre lön = högre inkomst?

Jag stormtrivs med mitt jobb. Jag har ett brinnande intresse för en viss teknologi och jag får i princip betalt för att tillbringa all min tid med att pusha fronten inom området.

Men nu handlar inte detta inlägg om huruvida jag trivs på jobbet eller ej. Det handlar om varför jag väljer en arbetsgivare som bara betalar en tredjedel av vad en annan hade gjort för ett liknande arbete. Låt oss titta på vad jag får för denna lägre lön:

  1. Flexibilitet. Jag har i princip helt fria händer att göra precis det jag tror är viktigt och det jag anser behövs mest för kunskapsutvecklingen. Jag hjälper företag att förstå teknikens kommersiella potential och jag arbetar med att utveckla både verktyg för beslutsfattande samt med själva teknikutvecklingen som sådan. Jag gör det jag tycker är kul helt enkelt.
  2. Trygghet. Mitt jobb är som tryggast när marknaden är i ordentlig gungning. Under lågkonjunkturer har vi som mest att göra (statliga forskningsmedel). Mitt jobb är således en bra kudde vid en större börsnedgång. Jag kan bibehålla min investeringstakt genom en kris.
  3. Lönefrihet. Jag har en ganska stor påverkan på min egen lön. Under högkonjunkturer efterfrågas min expertis från företag och jag kan jobba som konsult vid sidan om.
Flexibiliteten gör att jag kan investera en hel del i mig själv. Jag jobbar och har jobbat en hel del med ledningsgrupper och chefer i beslutsfattande roller. Detta är otroligt insiktsfullt och lärorikt. Vidare har jag all tid att utveckla mina tekniska kunskaper och det är få idag som kan mitt fält till den grad jag kan.

Tryggheten gör att jag inte behöver oroa mig allt för mycket för att förlora stora delar av portföljen och samtidigt hamna i behov av kapital. När börsen är kaos är åtminstone jobbet som tryggast. Detta ger ro och styrka när det behövs som mest.

Lönefriheten är lite speciell. Jag får ständigt uppdrag vid sidan om mitt arbete och i dagsläget får jag tacka nej till projekt på grund av tidsbrist. Det intressanta här är att jag kan leverera en tjänst till företag för ett väldigt konkurrenskraftigt pris då jag kan utnyttja synergier som finns mellan jobb och konsultande. Jag kommer i framtiden skriva ett mer detaljerat inlägg om hur exakt jag gör detta.

Så varför tror jag att en lägre lön kan ge en högre inkomst? Den investering jag lägger på mig själv kommer jag en dag få betalt för helt klart. Redan nu så har jag ganska ansvarstunga uppdrag och jag trivs med det förtroende jag får. Jag breddar mitt nätverk och jag bygger upp ett varumärke. Ju mer jag gör detta, desto mer kommer jag kunna stärka min lönefrihet och intjäningsförmåga. Tryggheten gör att jag inte behöver oroa mig för en börsnedgång. Jag vet att jag inte kommer sälja. Lönefriheten är redan idag så pass hög att jag till stor del kan påverka min egen lön.

Med min anställning har jag således en större möjlighet att påverka min lön, har en tryggare anställning, och kan dessutom växa till precis den grad jag själv önskar.

No comments:

Post a Comment