Saturday, November 10, 2018

Portföljen YTD OCT2018

Total uppgång samtliga konton: ~17%


Nordnet Sverigekontot

Utveckling: +9,7%
Sharpe: 0,6
Volatilitet: 12,4%

Största förlusterna
AQ (-21%) köpte ett bolag som stod för mina ideal. Frångick investeringskriterierna.

Bästa affärer
TOM >100% (vet ej då jag bytte från Avanza)
AXFO +34,3%
JM +14,9%

Tidiga försäljningar

  • BET såldes vid 62 då jag inte litade på min analys och frångick min investeringsmodell. Aktien var nertryckt och hade stora short positioner.
  • OHI såldes vid 27 då jag oroade mig för den politiska känsligheten för SNF samt deras problem med Oriana. Sålde i princip på botten. 
  • TOM såldes vid 175. Ville egentligen inte sälja bolaget men ansåg att jag redan hade tillräckligt stor exponering via mitt ägande i LATOUR. Ångrar det inte även om det är lite surt :).
  • TROW såldes vid 73. Jag var orolig för intjäningsförmågan med passiva indexfonder och robotar som guidar investerares beslut. Har egentligen inga belägg för detta. Vilket är en bra anledning för att sälja då jag tydligen inte kan branschen. 

Överlag är jag nöjd med portföljens utveckling.

Nordnet Utländska

Utveckling: +22,4%
Sharpe: 1,2
Volatilitet: 13,3%

Största förlusten
NOVO (-12%) såldes och flyttades till QDVG enligt försäljningsreglerna.
SKT (-9%) såldes och flyttades till O.

Bästa affärer
AUSS +91%
SALM +76,5%
BAKKA +64,1%
COMP +62,4%
LSG +42,9%

Tidiga försäljningar

  • AUSS såldes vid 104 efter en massiv uppgång. Tycker den är för högt värderad fortfarande och inväntar en mer rimlig värdering.
  • LSG såldes vid 55,88. Liknande argument som för AUSS ovan.
  • SALM såldes vid 358. Liknande argument som för AUSS ovan.

Svårt att inte vara nöjd här, men uppgången är mestadels pga. framgångar i Norge. Inte bra. Ren slump :). Eller ja, alla dessa aktier var riktiga värdeaktier när jag köpte dem så.

Avanza (mix)

Utveckling: +15,61%
Sharpe: 1,06
Standardavvikelse YTD 14,37 %

Bästa affärer
Peab +21,6%
EPR +20,6%
BESQ +19,7%

Inga förluster.

No comments:

Post a Comment